WEEKEND pt1 - ST PATRICK'S DAY

På min lista "saker att göra innan jag dör" var en av punkterna att fira St P Day i Dublin. Nu har jag faktiskt gjort det, så coolt! Jag och Agnes hade tre jättemysiga dagar i Dublin där vi storsade runt i solen bland havet av grönt utklädda turister och drack te. Vi kikade in Temple Bar området, Trinity området och St Patrick's katedralen. Vi hann också med en hel del goa matställen. "No shit Sherlock. Michelle äter ju bara mat och fikar hela tiden" tänker nog ni. Min reaktion på det antagandet är att "japp, det stämmer!". Vill ni läsa om massa studentvänliga matställen i UK + Irland ska ni kika in Agnes matblogg, http://exchangethefood.blogspot.co.uk, superkul! 
Men jo, St P Day började med att vi kikade på paraden, sedan käk, pub, turitststorsande följt av en annan pub! Paraden var typ ett skämt, det var inget att hänga i julgranen. Antingen var ju fett försenade och missade allt som var bra eller så slutade paraden tidigare än tänkt, för det vi såg var bara massa konstiga saker utan koppling till varken Irland eller St Patrick. Ytterst oklart. Vi hade sådan tur att det var strålande sol dagen till ära, allt var så fint upplyst! Dock var det verkligen jättekallt. Och optimistisk som man var tog man givetvis inte med sig handskar in till stan eller något värmande att ha på sig. Vill man vara grön och fin får man lida pin. Men all in all, en jättetrevlig weekend! 
 
Lord, höll på att glömma det mest underhållande från hela resan. Delen när vi skulle ta oss från Dublin till flygplatsen och vidare till Manchester. Vi var väl lite väl tidsoptimistiska om vi säger så. Agnes och jag hade haft hela fredagen ledig så vi hade ingen specifik tid att passa. Vi visste att vårt flyg skulle gå 20.30 och att de stängde gaten kl 20.00. Vi skulle alltså behöva vara på flygplatsen innan dess. Inte så svårt. Av någon anledning glömde vi typ bort att "hey det är en hel del  människor i Dublin just nu så all transport tar en miljon gånger längre tid än det ska". Vi blev sena till vår flygbuss och missade två stycken. Dt var inte vårt fel. På flygbussens hemsida stod det att bussen skulle avgå från blablablagatan, men hur i hela friden skulle vi veta att den gatan är typ 5 km lång och de inte har specificerat VAR på gatan hållplatsen ligger. Idioter. Så där irrar vi runt. Tillslut hoppar vi på bussen. Då är klockan strax efter 19, gaten stänger alltså om mindre än en timma. Enligt hemsidan skulle bussturen ta 35min så vi försökte vara optimistiska och t'nka att vi då lätt skulle hinna med typ 20 min tillgodo. "Det är säkert en liten flygplats"................ Trafiken är kaos. Ångesten byggs upp, Vi kommer missa planet, för att vi var ute i för sen tid. Asså det är typ inte en acceptabel ursäkt, inte om man är en Bergsellare iaf. Vi inser att ja vi kommer då aldrig hinna, men vi tänkte inte ge upp förrän deg verkigen var över. Så vi förberedde oss mentalt på at panikspringa genom hela flygplatsen. När bussen väl framme vid vår terminal 1 var klockan 19.52. Skämt. Håll i hatten vad vi sprag. Vi typ flög förbi alla männsikor tills vi kom till säkerhetskontrollen och det är monsterlång kö. KUL. Jag hoppade på en gosig liten gubbe 20m tillbaka på löpsträckan och bad snällt om han kunde ta oss via ett fast track så vi slapp alla köer mm. GOSEGUBBEN VAR BÄST och hjälpte oss förbi alla. Väl vid säkerhetsbandet stod en skön snubbe och frågade oss om "vi var lite stressade". Ehhm jo, vår gate stänger om 5 min så lite stressade här va. Då säger han "jahaaa, jaja men då är det lugnt", vilket får oss att tro att det verkligen är en liten flygplats. Fel. Vi fik springa 1,5km för att komma till gaten, som sedan visar sig vara fel gate. "Det går två plan til Manchester typ samma tid". GAAAAAH. Sprang ännu 5 min minuter och BAM - där står en hel kö med människor som preciiis har börjar gå ombord på planet. Vilket skämt. Gaten öppnade typ 20. Så efter att vi återhämtat andan sätter vi oss lugnt och stilla på flyget. Vi hann, det var det viktga. Men det är något jag inte gör om. Var hellre i tid på flygplatsen mina vänner, speciellt om ni inte vet hur stor den är. Är det Ronneby airport kan man dyka upp 10 min innan planet går men asså överallt annars - var i tid! Inte värt fler magsår.