BETYG HÖGRE ÄN SALDOT PÅ BANKKONTOT

 
För att uppdatera er om vad som hänt i mitt otroligt händelserika och ytterst spännande liv kommer nedan en tjusig liten sammanfattning av några av de saker som hänt.
 
- Jag har lämnat in fem stycken uppsatser till fyra av mina fem kurser. 
 
- Jag har kollat på massa gamla Disney klassiker.
 
- Jag har ätit och fikat upp alla mina pengar. (Min franska vän har dyr smak vad gäller mat, GOD men dyr. Kanske inte något som en halvfattig student bör spendera sina pengar på. Men jag är då inte vilken halvfattig student som helst, jag är den som lever för mat och fika och tycker dessa saker har en helt egen budget.)
 
- Jag har haft skoskav största delen av tiden jag inte har uppdaterat bloggen. Allt är alltså i vanlig ordning. Fick dessutom ett nytt och gosigt köttigt sår idag. Jag borde bara skippa skor helt och hållet.
 
- Jag har sett en yngre men fortfarande duktigt snygg version av Pierce Brosnan. Har var gift så jag lät honom gå.
 
- Jag pluggar just nu till en tenta jag har om fyra dagar. Motivation och fokus är allt annat än på topp. 
 
Men för att komma till dagens händelse! Jag hämtade ut en av mina rättade uppsatser och fick se mitt resultat! Innan jag bara skriker och studsar över hur det g
ick så måste jag  bara förklara betygssystemet här på The University of Manchester. Det är fortfarande några frågetecken men jag tror jag hittat på en tolkning av hur de gör.
 
Okej. här har man betygsskalan 0-100%, alltså inte U-VG (MVG), A-F eller liknande. Skalan ser ut som följande: 0-30% = fail, 30-39% = Unsatisfactory, 40-49% =  Satisfactory, 50-59% = Good, 60-69% = Very good, 70-79% = Exellent, 80%+ = Outstanding. Under första föreläsningen av varje kurs fick jag reda på att det är i princip omöjligt att få över 80%. "De får bara genier" sa lärarna. Jag vinkade alltså vackert hejdå till de betygen. Efter att ha pratat med fellow students om hur betygen sätts, vad de grundas på osv fick jag uppfattningen att medelbetygen här ligger runt 40-55% och att om man verkligen lägger manken till, alltså verkligen satsar och går all in, kan man få runt 65-70%.Så alltså kan man säga att betygsskalan liknar A-F skalan, fast denna skalan går från A-G. Anledningen till att de är lite snåla med betygen här på UoM är för att de har ganska höga krav betygsmässigt när eleverna kommer in och vill hålla en hög standard på utbildningen och kunna särskilja de elever som verkligen satsar och brillierar i skolan. Visst att det är lite prestigefyllt att gå här på UoM men det är ju inte Oxford eller Harvard liksom, hallå. 
Okej, tillbaka till själva betygssättandet. Det sätts inte ut några som helst guidelines för vad som krävs arbetsmässigt för varje nivå, något som jag har uppfattat det som att svenska skolor annars är villiga att sätta ut. Man får alltså bara freestylea lite vad gäller inlämningar och tentor och chansa lite på vad man tror är aktuellt och vad som eventuellt kan ge högre betyg eller inte. Jag hade väl lite inställningen när jag kom hit att jag skulle försöka chilla lite i skolan, kanske inte satsa på högsta betyg utan nöja mig med godkänt och leva livet istället. Försöka bli lite mer chill. Michill med andra ord. Ett namn som förmodligen inte beskriver mig alls någonstans i livet. Så mina arbeten jag har lämnat in har väl kanske inte varit de bästa eller skrivits med full fokus eller haft min fulla uppmärksamhet. Något som kanske inte är supersmart, men ibland kommer livet före skolan. Det är något man måste lära sig. Så till alla kids där ute, om någon får för sig att läsa detta, betyg och skolan är inte allt - FIKA MED VÄNNER ÄR ALLT. Skämt åsido... not
 
Jag och min franska grupparbetsvän fick nyligen tillbaka vår fashion marketing plan uppsats för vårt jeansföretag vi hade i spelet MMX jag har nämnt i något inlägg nedan. Vi kom två i spelet dessutom! Wiiiiiie! Men tillbaka till betyg. Ja, vi fick tillbaka ett betyg på 64%, ett Very good enligt betygsskalan. Superkul! Marion hade dock lite högre förväntningar och hade hoppats på att vi skulle lyckas få 70%. Jag tänkte att jag i och med denna uppsatsen hade uppnått min absoluta maxprocent då uppsatsen skrevs med fler än en hjärna och den franska hjärnan jag jobbade med är väldigt smart och ambitiös. Men hör och häpna! Idag hämtade jag ut en annan uppsats, en jag skrev ensam för sam
ma kurs om Gucci's business och marketing plan. 70%!!!!!!!!!!! Hallå vad hände där liksom?! Sen när är Michill med medioker arbetsinsats Excellent?! Öh, sen nu antar jag. Jag fick liksom högsta betyget som en vanlig dödlig människa kan få (läs: ej geni)! Jag har tydligen gått och blivit svinsmart och har värsta hjärnan och naturbegåvningen för marketing. Så detta firade jag och Marion med lunch inne i city. 
 
Nu har jag bragat klart! Plus informerat er om hur betygssystemet funkar här. Jag ska fortsätta fira genom att inte plugga på min kommande tenta ikväll. Den som jag annars pluggat så hårt på - NOT. Haha, det lär inte bli några höga procent på den tentan alltså! Men life is life, det går vidare :)
 
Snart tillbaka till Sverige igen en sväng. Får se hur länge jag stannar denna gången!
 
Live long and prosper allihopa! May the force be with you!