NYTT TILLÄGG TILL MIN MANCHESTER FIKAGUIDE

 
 
 

 

Idag har jag en fullspäckad tisdag framför mig. Jag ska städa, packa, plugga, handla, maila lite people och försöka hinna med ett träningspass också. Skrev däremot klart en av mina hemtentor i natt inom ämnet The In-store Environment. Den ska inte lämnas in förrän i maj men vet att jag kommer ha monsterproblem med tre andra inlämningar så lika bra att dra av den lättaste direkt så man slipper tänka på den sen när det krisar.

I fredags mötte jag upp en jättetrevlig svesk tjej här i Manchester. Vi gick och käkade på ett ett ställe som heter Federal Cafe & Bar som låg i utkanten av de Norra kvarteren. Det var ett ganska litet ställe med en rustik och lite industri inredningskänsla, mysigt! Stället har lokalproducerade och fräscha råvaror och lagar samt bakar allting på plats. Allt på menyn lät så gott! De serverar också brunch varje dag! Några saker från menyn var bagles av olika sorter (ex rökt lax, vegetarisk, pulled pork osv), eggs benedict, sallader och omelette. Enkelt förklarat lätt luncher bra kostmässigt innehåll. Det fanns något för alla - köttätare som vegeterian som vegan. De serverade även hemmabakade desserter; tårtor, brownie, kakor mm. De såg helt magiska ut! Måste prova de någon gång! Drinkarna låter också goda! Personalen var dessutom jättetrevlig. Detta stället är helt klart att rekommendera, både matmässigt och prismässigt! En tallrik mat + latte/cappuccino för ca 100 kr. 

Den översta bilden nedan är på vad jag beställde; en Veggie Brekkie Bagel som bestod av en bagel (surprise) med ägg, bladspenat, aioli, tomat relish, halloumi och champinjoner. Ville man kunde man lägga till bacon också. Jättegott! Jag är i vanliga fall en människa som kokar och steker min ägg tills de är galet hårdkokta (vi pratar 11-12 minuter här va), så jag har alltid varit väldigt skeptisk till när äggulan rinner. Läskigt. Men till bageln var det faktiskt ganska gott. Nu var inte gulan jätterinnig men precis lagom för mig att börja med! Nästa gånga måste jag prova eggs benedict, där det pocherade äggets gula är helt rinnigt. Men det såg så gott ut så hur fel kan det egentligen bli? Hit ska jag garanterat ta Agnes senare i veckan när hon kommer och hälsar på! Bilderna under den första är vad andra gäster har fotat, vilket ser underbart gott ut!

 Så mina vänner, vad jag vill säga är att ni borde fika mer. Man kan aldrig få för mycket eller testa för många olika ställen! Ni borde ta en fika idag, eller imorgon. Eller idag OCH imorgon, det är mer min style. 

 Keep on FIKA