VÄDERLEKEN ÄR INGET ATT LEKA MED

 
Ständig storm och ständiga regnskurar. Det är så mina dagar ser ut numera. Bilden är på Picadilly Gardens  och vad ni även ser är min bästa vän, mitt exklusiva paraply. Skulle det inte blåsa så sjukt mycket här skulle jag lätt klassificera vädret som den svenska våren; lite oklart om det kommer regna eller inte men man kan fortfarande ta den tunna jackan eller en tjusig klänning och ha på sig en dag utan att känna sig som en isbit efter fem minuter. Det är inget alternativ här. Eller inte för mig iallafall som är ganska lätt frusen. Jag försöker smälta in lite grann genom att på mig min tunna jacka. Däremot har jag alltid en tjocktröja under för det funkar inte annars. Förstår inte hur människorna här kan gå runt i en t-shirt/möjligen en tunnare tröja över och sen typ skinnjacka/jeansjacka eller en helt öppen kappa. No no no, inte hållbart. Jag är rebell och har fortfarande halsduk på mig. Ibland ser jag människor med shorts på sig. SHORTS. Då bara ber jag till gudarna över att denna människa precis har lämnat/ska gå till gymmet och har max fem minuter hemmifrån och dit. Annars är de ju helt loco. Jag är dock inte ensam om att tycka det är lite kyligt. Tjejen från Argentina tycker också det är kallt. "Konstigt" :) När vi var ute förra veckan och klubbade så förbjöd min rumskompis mig att ha på mig jeans. Hon sa något i stil med: "Du kan inte ha jeans på en lördag! Vet du hur stora lördagar är här i Manachester? Alla kommer hit och festar då, människor från andra städer också. Därför måste du ha klänning!". Så jag tog min klänning och tänkte "nu gör jag detta Manchester-way och inget annat. Ska det vara så ska det". Jag valde att lyssna på min rumskompis som verkar vara något av ett party animal. Ska bli spännande att följa med henne ut nästa vecka. Förmodligen upptäcker jag en helt ny värld av korta tighta klänningar, alldeles för höga klackar på skorna samt 100 gånger mer smink än vad jag är van vid. Jag är absolut game för utmaningen! Men gissa om jag frös när jag hade min klänning sist jag var ute. Jojomän, inte var det sommarvärme på kvällen inte. Saknade mina jeans. 
Nu har det regnat non stop sen igår kväll och det regnar fortfarande. Jag kan höra hur det smattrar på fönsterbläcket - så mysigt så här på morgonkvisten. Första gången det har regnat så konstant sedan jag kom hit.  Men regnet här är inget att leka med, det gäller stormen också. Det blåster kraftgt dag ut och dag in. Då pratar jag om mer blåst än i Karlskrona där jag kommer ifrån, så jag är van vid blåst. Men detta är värre. Regnet, som jag trodde mitt kära Borås hade gjort mig härdad mot, är inte heller detsamma. Här anfaller tropiska regnskurar/skyfall titt som tätt och varar ca 10 minuter. I Borran kan det regna en hel dag, men då vet man iallafall att det regnar non stop. Här är det alltid känslan av osäkerhet. Paraplyet måste alltid med. Det kan gå från att vara enbart världens tjockade molntäcke utan regn till thailändsk regnperiod på tre sekunder. Helt obegripligt. 
 
Planen för idag var en skön morgonpromenad. Kommer aldrig ske. Så ska göra mig en kopp te och se ett avsnitt av serien Lost istället. Sedan kanske plugga lite. Om jag får lust. Oddsen för plugg = lika stora som om det skulle bli solsken här idag.
#1 - - Anette Flinke:

Hej Michelle!
Vad roligt att du är i Manchester och studerar. Hur går det med dialekten? Hoppas du får riktigt kul och intressanta studier.
Anette